Followers

click for translator to read artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Thursday, April 14, 2011

Cerita dari Meri Sarawak

Posted by singamaraja

TERKINI



TIGA MINAH BOROI


nota:
ini bukan pelakon tiga boroi
ini adalah bomoh bomoh taib mahmud
yang blonde itu datang dari eropah timur
seoarng gipsi atau cygan

yang tengah itu - kawan baik taib

yang macam bik moma itu
ialah bomoh handalan

nota:
16 april telah dipilih kerna
malam 14 bulan mengambang
mengikut bomoh pada malam empat belas
ini bukan saja bulan tapi
gambir sarawak juga akan mengembang kah kah kah



BERSEPAH LAGI DISARAWAK













DI TAMU IKAN

akhirnya aku membeli duia ekor ikan makeral
ini ikan terbaik dari segi minyak omega
ikan ini ada terjual di kedai helath food di taman tun

aku beli dua ekor
kemudian aku bawa ke sebuah
restoran yang selalu aku langgani

makeral masak kicap!!!

datang ke miri untuk mersanya





PETANG KELMARIN

cuaca cukup molek
aku dijemput untuk melawat
kawasan setinggan sungai dalam

yes - dalam negara yang bagini luas
masih ada setinggan lagi

kawasan perkampongan ini hanya 15 minit dari
lapangan terbang antarabangsa miri

ceritanya bagini
20 tahun dahulu warga iban ini telah dihalau
dari tanah adat mereka - ini ketika belum wujud
ngo yang berjuang mempertahan kan tanah adat

mereka menjadi setinggan di kawasan lembah paya
disebalah kawasan mereka ialah setingagn melanau

nah! bila aku sampai aku terperanjat melihat warga iban
ini yang hidup dalam kawasan sampah - kotor busuk dan berair

bila aku diminta bercakap - aku jadi sebak sedih
malah ketika aku mengetik ini - air mata aku berlinang
teringatkan kampong pantai dalam ini

aku berucap tak sampai 5 minit
apa yang aku cakapkan hanyalah
telah sampai masanya dayak bangun memberontak
naikan semangat nasionalsima dayak
dan aku akhiri dengan : tangkap taib mahmud

kampong sungai dalam ini ialah bukti jenayah taib mahmud!

0 comments:

Post a Comment