Dalam beberapa tulisan terdahulu, saya pernah menulis betapa kehadiran pemimpin dan aktivis UMNO dalam media sosial agak hambar. Saya katakan bahawa mereka tidak ada ummph!
Hal yang sama juga saya sebutkan beberapa kali sewaktu diwawancara melalui Astro Awani. Saya bukanlah satu-satunya orang yang bercakap hal sedemikian. Ramai lagi membuat kritikan yang sama.
Itu kritikan tahun 2008. Selepas hampir empat tahun, saya fikir keadaannya sudah banyak berubah. Saya ucapkan tahniah kepada pemimpin dan aktivis UMNO yang menerima baik kritikan tersebut. Walaupun saya mengkritik, namun parti itu tidak pernah menyekat ataupun berhenti mengundang saya untuk berceramah dan terus mengkritik secara terbuka dan berhadapan dengan mereka. Keterbukaan ini saya hargai.
Hal yang sama juga saya sebutkan beberapa kali sewaktu diwawancara melalui Astro Awani. Saya bukanlah satu-satunya orang yang bercakap hal sedemikian. Ramai lagi membuat kritikan yang sama.
Itu kritikan tahun 2008. Selepas hampir empat tahun, saya fikir keadaannya sudah banyak berubah. Saya ucapkan tahniah kepada pemimpin dan aktivis UMNO yang menerima baik kritikan tersebut. Walaupun saya mengkritik, namun parti itu tidak pernah menyekat ataupun berhenti mengundang saya untuk berceramah dan terus mengkritik secara terbuka dan berhadapan dengan mereka. Keterbukaan ini saya hargai.
@NajibRazak mempunyai 315,659 followers di Twitter |
Hari ini sudah ramai pemimpin besar UMNO agresif di media sosial, khususnya Twitter. Presiden UMNO, Dato' Seri Najib Tun Razak adalah pemimpin politik Malaysia yang mempunyai follower paling ramai di Malaysia (Perdana Menteri, @NajibRazak mempunyai 316,000 followers berbanding Ketua Pembangkang, @Anwar Ibrahim 110,000, iaitu tiga kali ganda lebih ramai). Sewaktu merasmikan Perhimpunan Agung UMNO pada tahun ini juga, Najib bercakap soal peri pentingnya media sosial untuk memenangi PRU13.
Naib Presiden, Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussein, Ketua Pemuda, Khairy Jamaluddin, Ketua Wanita Shahrizat Abd Jalil, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Dato' Mukhriz Mahathir, Ahli Parlimen Kota Belud, Dato' Abd Rahman Dahlan, Ahli MT UMNO, Dr Wan Norashikin Wan Nordin adalah antara pemimpin UMNO yang bukan saja popular di kalangan ahli parti, tetapi juga penyokong pembangkang!
Di Selangor, Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO, Dato' Seri Noh Omar dan Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Selangor, Dato' Seri Zin Mohamed adalah antara yang aktif di Twitter. Sementara, bekas Menteri Besar Selangor, Dato' Seri Dr Mohamad Khir Toyo adalah antara blogger yang prolifik.
Saya melihat kehadiran ramai pemimpin dan aktivis UMNO di media sosial sebagai sesuatu yang positif. Dari satu sudut, ia membolehkan wacana politik berlaku secara sihat. Perkongsian pandangan dengan pemimpin dan aktivis PKR, DAP dan PAS yang sebelum ini mendominasi landskap media sosial Malaysia adalah sesuatu yang harus diraikan. Rakyat dapat mengetahui pandangan kedua-dua belah pagar politik dan ini bagus untuk demokrasi.
Sementara saya meraikan kehadiran pemimpin dan aktivis UMNO ke media sosial (dan berharap jumlah ini terus bertambah), ada beberapa perkara yang perlu diingatkan.
Pertama, media sosial adalah media massa. Apa saja yang ditulis di Twitter, Facebook dan blog adalah menjadi makluman umum dan diarkibkan. Ia akan mengambil masa yang lama sebelum dilupuskan. Oleh itu, berhati-hatilah dengan apa yang ditulis dalam media sosial. Hari ini anda mungkin menganggap itu sebagai sesuatu yang tidak penting; mungkin beberapa tahun lagi tulisan tersebut kembali menghantui anda. Hari ini anda mungkin melabelkan diri sebagai "blogger jalanan", siapa tahu pada masa depan anda dipilih sebagai calon pilihanraya!
Kedua, posisikan isu merentasi kaum. Saya bimbang apabila aktivis politik memposisikan isu secara vertikal, iaitu isu yang hidup dalam satu-satu kaum sahaja. Ya, mungkin isu itu penting untuk sesuatu kaum, namun ia harus digarap secara merentasi kaum. Dengan cara ini, kaum lain yang membaca sesuatu tulisan akan melihat bahawa perjuangan sesebuah parti politik tersebut adalah untuk semua kaum. Isu-isu seperti perumahan, kemiskinan, pembangunan dan governans (sekadar menyebut beberapa isu) adalah contoh isu merentasi kaum. Aktivis UMNO harus dilihat menjurai isu-isu sebegini.
Ketiga, elakkan "memborong" atau "overgeneralization" yang menjadikan sesuatu mesej kabur, atau lebih berbahaya, melukakan hati kaum lain. Sebagai contoh, sekiranya anda ingin mengkritik seseorang pemimpin atau parti, maka tujukan kritikan itu kepada pemimpin berkenaan; bukannya kaum beliau. Sebagai contoh, tak salah mengkritik Lim Guan Eng atau Dato' Seri Chua Jui Meng, tetapi elakkan merumuskan secara borong dan mengaitkannya dengan bangsa "Cina." Bukan semua orang Cina sokong Lim Guan Eng dan Chua Jui Meng!
Naib Presiden, Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussein, Ketua Pemuda, Khairy Jamaluddin, Ketua Wanita Shahrizat Abd Jalil, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Dato' Mukhriz Mahathir, Ahli Parlimen Kota Belud, Dato' Abd Rahman Dahlan, Ahli MT UMNO, Dr Wan Norashikin Wan Nordin adalah antara pemimpin UMNO yang bukan saja popular di kalangan ahli parti, tetapi juga penyokong pembangkang!
Di Selangor, Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO, Dato' Seri Noh Omar dan Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Selangor, Dato' Seri Zin Mohamed adalah antara yang aktif di Twitter. Sementara, bekas Menteri Besar Selangor, Dato' Seri Dr Mohamad Khir Toyo adalah antara blogger yang prolifik.
Saya melihat kehadiran ramai pemimpin dan aktivis UMNO di media sosial sebagai sesuatu yang positif. Dari satu sudut, ia membolehkan wacana politik berlaku secara sihat. Perkongsian pandangan dengan pemimpin dan aktivis PKR, DAP dan PAS yang sebelum ini mendominasi landskap media sosial Malaysia adalah sesuatu yang harus diraikan. Rakyat dapat mengetahui pandangan kedua-dua belah pagar politik dan ini bagus untuk demokrasi.
Sementara saya meraikan kehadiran pemimpin dan aktivis UMNO ke media sosial (dan berharap jumlah ini terus bertambah), ada beberapa perkara yang perlu diingatkan.
Pertama, media sosial adalah media massa. Apa saja yang ditulis di Twitter, Facebook dan blog adalah menjadi makluman umum dan diarkibkan. Ia akan mengambil masa yang lama sebelum dilupuskan. Oleh itu, berhati-hatilah dengan apa yang ditulis dalam media sosial. Hari ini anda mungkin menganggap itu sebagai sesuatu yang tidak penting; mungkin beberapa tahun lagi tulisan tersebut kembali menghantui anda. Hari ini anda mungkin melabelkan diri sebagai "blogger jalanan", siapa tahu pada masa depan anda dipilih sebagai calon pilihanraya!
Kedua, posisikan isu merentasi kaum. Saya bimbang apabila aktivis politik memposisikan isu secara vertikal, iaitu isu yang hidup dalam satu-satu kaum sahaja. Ya, mungkin isu itu penting untuk sesuatu kaum, namun ia harus digarap secara merentasi kaum. Dengan cara ini, kaum lain yang membaca sesuatu tulisan akan melihat bahawa perjuangan sesebuah parti politik tersebut adalah untuk semua kaum. Isu-isu seperti perumahan, kemiskinan, pembangunan dan governans (sekadar menyebut beberapa isu) adalah contoh isu merentasi kaum. Aktivis UMNO harus dilihat menjurai isu-isu sebegini.
Ketiga, elakkan "memborong" atau "overgeneralization" yang menjadikan sesuatu mesej kabur, atau lebih berbahaya, melukakan hati kaum lain. Sebagai contoh, sekiranya anda ingin mengkritik seseorang pemimpin atau parti, maka tujukan kritikan itu kepada pemimpin berkenaan; bukannya kaum beliau. Sebagai contoh, tak salah mengkritik Lim Guan Eng atau Dato' Seri Chua Jui Meng, tetapi elakkan merumuskan secara borong dan mengaitkannya dengan bangsa "Cina." Bukan semua orang Cina sokong Lim Guan Eng dan Chua Jui Meng!
Ahli Parlimen Kota Belud, Abd Rahman Dahlan @mpkotabelud dilihat sebagai wakil rakyat UMNO yang berani untuk "engage" penyokong lawan di media sosial dalam hampir semua isu! |
Keempat, sementara perlu untuk terus memberikan semangat kepada aktivis parti, pemimpin UMNO juga harus "reach out" kepada aktivis pembangkang. Elakkan budaya ingin berasa selamat di gelanggang sendiri. Dalam hal ini, saya "tabik spring" kepada Abdul Rahman Dahlan atas keberaniannya untuk "engaging" aktivis lawan dalam hampir semua isu. Sekiranya UMNO mencari pemimpin untuk diberikan "anugerah media sosial", saya fikir Abd Rahman adalah orangnya.
Dan kelima, "reach out" kepada kelompok pertengahan; iaitu mereka yang tidak berparti; walaupun sering mengkritik kerajaan tetapi tidak cenderung kepada pembangkang. Dalam diskusi secara bersemuka dengan kelompok ini, saya fikir jumlah mereka adalah ramai. Kelompok ini mengkritik UMNO disebabkan mereka melihat beberapa kelemahan yang ketara. Dan saya fikir sesetengah kritikan mereka terhadap parti itu adalah wajar. Apa yang diperlukan oleh kelompok ini ialah kesediaan parti untuk mendengar hujah mereka, berdiskusi secara rasional dan menerima pendapat yang baik. Usah labelkan semua pengkritik UMNO sebagai musuh parti. Itu terlalu simplistik!
Saya fikir, media sosial lebih dari sekadar mempunyai akaun Twitter atau Facebook. Atau, menulis blog seperti saya. Apa yang penting ialah membangunkan strategi yang efektif. Kempen politik harus menyentuh emosi pembaca, namun ia tidak akan berjaya sekiranya dilakukan dengan penuh emosi!
Dan kelima, "reach out" kepada kelompok pertengahan; iaitu mereka yang tidak berparti; walaupun sering mengkritik kerajaan tetapi tidak cenderung kepada pembangkang. Dalam diskusi secara bersemuka dengan kelompok ini, saya fikir jumlah mereka adalah ramai. Kelompok ini mengkritik UMNO disebabkan mereka melihat beberapa kelemahan yang ketara. Dan saya fikir sesetengah kritikan mereka terhadap parti itu adalah wajar. Apa yang diperlukan oleh kelompok ini ialah kesediaan parti untuk mendengar hujah mereka, berdiskusi secara rasional dan menerima pendapat yang baik. Usah labelkan semua pengkritik UMNO sebagai musuh parti. Itu terlalu simplistik!
Saya fikir, media sosial lebih dari sekadar mempunyai akaun Twitter atau Facebook. Atau, menulis blog seperti saya. Apa yang penting ialah membangunkan strategi yang efektif. Kempen politik harus menyentuh emosi pembaca, namun ia tidak akan berjaya sekiranya dilakukan dengan penuh emosi!